Uczniowie z „Budowlanki” podróżują po świecie i uczą się zawodu

0

Praktyki i staże zagraniczne – to zadanie nowoczesnej szkoły. Doskonale wiedzą o tym w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Busku-Zdroju. Dlatego „Budowlanka” stawia na wyjazdy zagraniczne swoich uczniów, które otwierają na współczesny świat.

Wielka Brytania, Portugalia, Włochy, Niemcy i Hiszpania – to w tych krajach uczniowie z Buska przez dwa tygodnie szkolili swoje zawodowe umiejętności w ramach staży „Myślenie ponad granicami”. Praktyki zostały zrealizowane ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na rzecz realizacji projektu „Myślenie ponad granicami”, realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt przypadał na lata 2017-2019.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że uczestnictwo w międzynarodowym stażu sprawia, że w przyszłości absolwenci wyróżnią się z tłumu innych kandydatów na rynku pracy. Tylko niewielki procent młodych osób starających się o pracę może pochwalić się zagranicznym doświadczeniem nie tylko zawodowym… ale i życiowym, bo pobyt za granicą to także nauka samodzielności i zaradności.

Wielka Brytania

Jako pierwsi, w niedzielę 4 marca 2018 r., wyruszyli adepci hotelarstwa i architektury krajobrazu. Kolejne dwa tygodnie, dla grupy 16 uczniów były nie tylko czasem weryfikowania profesjonalnych umiejętności, ale również okazją do poznawania brytyjskiej kultury i obyczajowości.

Staż zagraniczny uczniów “Budowlanki”/Wielka Brytania – fot. mat. pras.

Przyszli hotelarze zostali skierowani do różnych obiektów noclegowych – na terenie Bilston i Stafford lub pobliskich miejscowości. Oznaczało to również konieczność zdobycia umiejętności sprawnego poruszania się środkami masowego transportu, niejednokrotnie z przesiadkami. Kolejna lekcja samodzielności oraz okazja do szlifowania umiejętności językowych. Młodzież ucząca się w zawodzie technik architektury krajobrazu również szkoliła swoje umiejętności.

W czasie 14 dni pobytu uczniowie wraz z opiekunami odwiedzili Stafford, Birmingham, Liverpool, Walię oraz Londyn. Poza zakupami, wycieczki wypełnione były zwiedzaniem zapierających dech w piersiach miejsc. Ciekawa architektura, zachwycające krajobrazy i wspaniała pogoda sprawiły, że pobyt ten zostanie w pamięci uczestników na zawsze.

Nie da się ukryć, że uczniowie do dziś są zachwyceni tym, w jaki sposób udało się im zaliczyć praktyki. – To był wyjazd marzeń – opowiada Martyna Łukasik, uczennica technikum o profilu architektury krajobrazu. – Naprawdę wszyscy byliśmy pod wrażeniem – dodaje.

Portugalia

Jako kolejni wyjechali uczniowie kształcący się w zawodzie technik geodeta oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Uczniowie wrócili do Polski z dużym bagażem nowych doświadczeń zawodowych, ale także kulturowym.

Staż zagraniczny uczniów “Budowlanki”/ Portugalia – fot. mat. pras.

Po przyjeździe do Portugalii zwiedzono Bragę i jej najbliższe oraz najpiękniejsze okolice. Sameiro to niewielka miejscowość w północnej Portugalii, położona na obrzeżach Bragi. Tym, co przyciąga tu wielu pątników z całego kraju jest usytuowane na malowniczym wzgórzu (Monte Sameiro) monumentalne sanktuarium maryjne zwane Santuário de Nossa Senhora do Sameiro.

Kolejnym punktem wyprawy było sanktuarium Bom Jesus do Monte (Dobry Jezus z Góry). To obok Fatimy jedno z największych i najczęściej odwiedzanych sanktuariów, jakie spotkać można na terenie Portugalii. Znajduje się ono w północnej części kraju na malowniczym zalesionym wzgórzu (400 metrów n.p.m.), około 5 km od centrum Bragi w niewielkiej wiosce Tenões.

Włochy

Skład grupy uczniów, którzy przybyli do Rimini na staże był specyficzny – po raz pierwszy w historii zagranicznych wyjazdów mogli skorzystać z nich ubiegłoroczni absolwenci ZSTiO. Do wykonywania swoich zadań adepci budownictwa zostali podzieleni na trzy zespoły, natomiast przyszli hotelarze pracowali dwójkami.

Staż zagraniczny uczniów “Budowlanki”/Włochy – fot. mat. pras.

Codzienne zadania były ustalane przez ich bezpośrednich opiekunów wskazanych przez pracodawców i wynikały z bieżącego rytmu pracy firmy, a także założeń programu zagranicznej praktyki. Tak więc pierwsza z wymienionych grup zawodowych wykonywała zarówno prace konstrukcyjne, jak i wykończeniowe, podczas gdy uczniów technikum hotelarskiego znaleźć można było zarówno w składzie housekeepingu czy gastronomii danego obiektu.
Oczywiście w trakcie stażu we Włoszech uczniowie mieli także okazję zwiedzić piękne zakątki tego kraju, m.in. Wenecję, a także San Marino – państwo śródlądowe w Europie Południowej stanowiące enklawę na obszarze Włoch.

Niemcy

W marcu bieżącego roku, uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących wyruszyli na praktyki zawodowe do Schkeuditz w Niemczech. Po dotarciu na miejsce przywitał ich pracownik biura Vitalis, zaprosił wszystkich na gorącą kolację, podczas której uczniowie zapoznali się z uczestnikami praktyk z innych szkół z Polski, Hiszpanii i Chorwacji. W ramach stażu jednym z zadań stojących przed uczniami była – renowacja protestanckiego kościoła. O tym, jak dobrze stażyści wywiązali się ze swoich obowiązków niech świadczy fakt, że ich dokonania zostały z uznaniem przedstawione w lokalnej prasie.

Staż zagraniczny uczniów “Budowlanki”/Niemcy – fot. mat. pras.

Uczniowie mieli również okazje spędzić dzień w Lipsku. Z jego najpiękniejszymi zabytkami zapoznała ich urocza przewodniczka Iga – Polka studiująca w Lipsku. Szczególną atrakcję stanowiła też dwudniowa wycieczka do Drezna i Berlina.

Hiszpania 

Z kolei w kwietniu, firma Euromind podjęła kolejną grupę uczniów ZSTiO w hiszpańskiej Ubedzie. Nowością jest to, że do Hiszpanii po raz pierwszy wyjechali adepci architektury krajobrazu w asyście grupy geodetów.

– Program kulturowy, to nieodzowny element każdej mobilności realizowanej w ramach projektu „Myślenie ponad granicami”. Już w trakcie pierwszego tygodnia praktyk w Hiszpanii nasi uczniowie mieli możliwość integracji podczas wspólnego wyjścia na wieczór Tapas, gdzie poznawaliśmy smaki typowe dla hiszpańskiej kuchni. Dzięki wyjątkowej okazji, jaką jest wejście w dorosłość, obchodziliśmy tutaj 18 urodziny Patryka. Słynne „100 lat” zostało zaśpiewane w dwóch językach i z pewnością nieliczni z nas mieli okazję celebrować swoje urodziny w takich okolicznościach – mówi Michał Sokołowski, nauczyciel z „Budowlanki” i jeden z opiekunów.

Wyjazd do Hiszpanii obfitował również we wrażenia widokowe, za sprawą wyjazdów do Granady i Malagi. – Pierwsze z wymienionych miast zachwyciło nas przede wszystkim nieopisanym urokiem ogrodów Alhambry. Możliwość zwiedzenia ich było szczególnie ważne dla naszych architektów krajobrazu, niemniej jednak geodeci również nie potrafili przejść obojętnie obok tak zjawiskowo pięknych miejsc – dodaje Michał Sokołowski.

Staż zagraniczny uczniów “Budowlanki”/Hiszpania- fot. mat. pras.

Warto dodać, że to właśnie buska „Budowlanka” jest liderem szkół w regionie, jeśli chodzi o wyjazdy uczniów na zagraniczne staże. Nie bez znaczenia jest również fakt, że są one całkowicie bezpłatne dla uczniów. Razem z młodzieżą na praktyki wyjeżdżali opiekunowie: Ewa Charczuk, Iwona Makowska, Agnieszka Partyka,Wojciech Faryś, a także pełniący funkcję koordynatora projektu Michał Sokołowski.

AR

Udostępnij.

Dodaj komentarz

Powered by themekiller.com